Wigilia karmiącej mamy

potrawy-swiateczne-dla-karmiacychNiegdyś o kobiecie spodziewającej się dziecka mówiono w sposób bardzo piękny, a mianowicie, iż jest ona przy nadziei lub, jeszcze piękniej, że jest w stanie błogosławionym. Teraz raczej nie usłyszymy tak wspaniałych słów w rozmowie o kobiecie lub z kobietą, która wkrótce zostanie mamą. Usłyszymy za to hasła „kobieta w ciąży” lub „ciężarna”. Żadne z nich nie kojarzy się z czymś przyjemnym- wręcz przeciwnie, ale dla przyszłej mamy stan, w którym się znajduje, mimo wszystko jest czymś wspaniałym.

Matka karmiąca, tak jak w trakcie ciąży, tak i do czasu, gdy karmi dziecko piersią, powinna odżywiać się zdrowo, zgodnie z zaleceniami dietetyków. Dieta takiej matki, wbrew pozorom nie jest bardzo rygorystyczna, aczkolwiek są momenty, gdy zakazy żywieniowe odczuwa się o wiele bardziej, np. święta Bożego Narodzenia. Spis obowiązkowych dań na Wigilię jest bardzo długi. Tak długi, iż zdaje się nie mieć końca. Znaczenie 12 dań na wigilijnym stole jest dla nas bowiem czymś szalenie istotnym. Liczy się jednak nie tylko sam fakt pojawienia się poszczególnych produktów na stole, ale także sposób przygotowania z nich dań. Nie jest to dobra wiadomość dla kobiety karmiącej, bo większość potraw, tak wigilijnych, jak i świątecznych jest sporządzana w sposób, który wyklucza je z menu młodej mamy.

Kobieta karmiąca- na co może sobie pozwolić w trakcie świąt?

Na zupy świąteczne od warunkiem, że nie zawierają mącznej zasmażki albo tłustej śmietany. Mięso duszone, gotowane lub pieczone, zatem w diecie mamy jest miejsce na świąteczną pieczeń o ile nie jest bardzo tłusta. Kompot z suszonych owoców, marchewka, buraczki czerwone, ziemniaki z wody, kaszę, ryż, a więc, np. bożonarodzeniowy gołąbek, ale z kapusty pekińskiej, jest dozwolony. Ryby na różne sposoby pojawiają się na każdym świątecznym stole. Rybka gotowana na parze, grillowana albo wędzona będzie jak znalazł dla karmiącej mamy.

Co wyklucza dieta matki karmiącej?

Potrawy ciężkostrawne – tłuste, smażone, pikantne, wzdymające, jak np. mięso i ryby panierowane i smażone na tłuszczu, potrawy z grochem i kapustą, sałatki na bazie majonezu, zupy podbijane tłustą śmietaną. Produkty uczulające, jak chociażby pomidory i ogórki. Owoce cytrusowe, truskawki, śliwki, produkty sojowe, orzechy, migdały oraz papryka są tym, na co również należy uważać. Nie powinno się również przesadzać z ilością spożywanych słodyczy, ciast, deserów. Zrezygnować trzeba z alkoholu w tym także z potraw i deserów zawierających spora jego dawkę.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *